Proiect POCA 150891

Asociaţia Excelsior pentru Excelenţă în Educaţie în calitate de beneficiar implementează în perioada august 2022 – octombrie 2023 proiectul „GORJ CIVIC HUB”, Cod SIPOCA/MySMIS: 967/150891, finanțat prin finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

VALOAREA PROIECTULUI
Valoarea totală a proiectului: 424.992 LEI
Finanțarea nerambursabilă a proiectului: 416.492,16 LEI
Valoarea confinanțării beneficiarului: 8.499,84 LEI

LOCAȚIA DE IMPLEMENTARE
Proiectul se implementează la nivelul județului Gorj

INDICATORI
Parteneriate între ONG-uri/parteneri sociali şi autorităţi locale care sunt funcţionale la 6 luni după finalizarea proiectului (5s21): 1
Participanţi din cadrul ONG-urilor şi partenerilor sociali care au fost certificaţi la încetarea calităţii de participant la formare (5s22): 1
Parteneriate intre ONG-uri/parteneri sociali si autorități locale sprijinite în vederea susţinerii şi promovării dezvoltării la nivel local (5s60): 1
Personal din cadrul ONG-urilor şi partenerilor sociali participanţi la activităţi de formare (5s61): 60

Despre Programul Operational Capacitate Administrativa

Programul Operațional Capacitate Administrativă este finanţat din Fondul Social European (FSE), în cadrul obiectivului tematic nr. 11 Consolidarea capacității instituționale a autorităților publice și a părților interesate și eficiența administrației publice (OT 11) și își propune să consolideze capacitatea administrativă a autorităților și instituțiilor publice de a susţine o economie modernă și competitivă, abordând provocarea 5 Administrația și guvernarea și provocarea 2 Oamenii și societatea din Acordul de Parteneriat al României.

POCA răspunde priorităţii de investiţii 11i Efectuarea de investiții în capacitatea instituțională și în eficiența administrațiilor și a serviciilor publice la nivel național, regional și local în vederea realizării de reforme, a unei mai bune legiferări și a bunei guvernanțe.

Programul are o alocare financiară din FSE de 563.588.476,00 euro și este distribuită în procent de 61,75% (respectiv 348.041.825,00 euro) axei prioritare 1 Administrație publică și sistem judiciar eficiente, de 31,31% (respectiv 176.435.798,00 euro) axei prioritare 2 Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente și de 6,94% (39.110.853,00 euro) axei prioritare 3 Asistența tehnică.

Obiectivele specifice ale axei prioritare 1 sprijină măsuri ce vizează adaptarea structurilor, optimizarea proceselor și pregătirea resurselor umane pentru realizarea și punerea în aplicare a politicilor publice bazate pe dovezi, corelarea planificării strategice cu bugetarea pe programe, simplificarea legislației și reducerea sarcinilor administrative, consolidarea capacității autorităților și instituțiilor publice pentru implementarea transparentă și eficientă a achizițiilor publice precum și îmbunătățirea eficienței sistemului judiciar. POCA susține eliminarea principalelor puncte slabe din administrația publică și sistemul judiciar și creează premisele pentru implementarea cu succes a reformelor.

Acestea sunt:

  • OS 1.1: Dezvoltarea și introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică ce optimizează procesele decizionale orientate către cetățeni și mediul de afaceri în concordanță cu SCAP;
  • OS 1.2: Dezvoltarea și implementarea de politici și instrumente unitare și moderne de management al resurselor umane;
  • OS 1.3: Dezvoltarea și implementarea de sisteme standard și instrumente moderne și eficiente de management la nivelul instituțiilor din sistemului judiciar;
  • OS 1.4: Creșterea transparenței și responsabilității sistemului de achiziții publice în vederea aplicării unitare a normelor și procedurilor de achiziții publice și reducerea neregulilor în acest domeniu.

Obiectivele specifice ale axei prioritare 2 vor sprijini susținerea unui management performant la nivelul autorităților și instituțiilor publice locale, creșterea transparenței, eticii și integrității la nivelul autorităților și instituțiilor publice, precum și îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor furnizate de sistemul judiciar, inclusiv prin asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul acestuia.

Acestea sunt:

  • OS 2.1: Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP;
  • OS 2.2: Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice;
  • OS 2.3: Asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătățirii accesului și a calității serviciilor furnizate la nivelul acestuia;

Scopul măsurilor vizate prin intermediul axei prioritare 3 este de a sprijini punerea în aplicare a structurilor necesare și a capacității administrative care sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor definite, fiind condiții prealabile pentru implementarea eficientă și cu succes a POCA. Asistența tehnică va avea ca scop, de asemenea, să sprijine continuu procesele de management, pregătirea, punerea în aplicare, monitorizarea, evaluarea, managementul financiar, publicitatea, controlul și protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene și cele naționale, urmărind atingerea obiectivelor programului operațional.

Obiectivul general al proiectului este cresterea capacitatii si a gradului de implicare a societatii civile din judetul Gorj in promovarea dezvoltarii la nivel local prin sprijinirea implicarii in cadrul mecanismelor decizionale la nivel local si crearea unei retele tematice judetene, prin constientizarea rolului acestora de catre reprezentatii sectorului public si a partenerilor sociali concomitent cu consolidarea capacitatii acestora, prin intermediul programelor de formare.

Obiectivele specifice ale proiectului

  • OS1 Cresterea gradului de constientizare cu privire la rolul societatii civile in randul membrilor/ si voluntarilor din cadrul ONG-urilor si partenerilor sociali din judetul gorj cat si al reprezentantilor din sectorul public prin evenimente dedicate si distribuirea de materiale de promovare
  • OS2 Consolidarea capacitatii ONG-urilor si partenerilor sociali din judetul Gorj de a se implica in dezvoltarea locala prin cresterea competentelor resurselor umane (angajati si voluntari) obtinute in urma unor programe de formare specifice
  • OS3 Cresterea nivelului de implicare a ONG-urilor gorjene in procesele de luare a deciziilor/si eleborare a strategiilor/planurilor pe termen mediu si lung la nivelul judetului Gorj prin realizarea si consolidarea retelei tematice GORJ CIVIC HUB

A1. Management de proiect
A2. Informare și publicitate proiect
A2.1 Informare și publicitate proiect
A4. Dezvoltarea capacității partenerilor sociali și a ONG-urilor din județul Gorj
A4.1 Organizare conferință: Rolul sectorului ONG în societatea actuală – provocări și perspective
A4.2 Formare profesională pentru GT prin intermediul unor workshop-uri și cursuri autorizate ANC
A4.3 Realizarea și consolidarea rețelei tematice GORJ CIVIC HUB

  • 60 reprezentanți ai ONG-urilor (inclusiv reprezentanți ai structurilor sociative ale autorităților administrației publice locale, ai camerei de comerț);
  • 10 reprezentanți ai partenerilor sociali patronate și/sau sindicate;
  • 30 aleși locali din județul Gorj: consilieri locali și consilieri județeni, primari, viceprimari, președinte CJ Gorj, vicepreședinți CJ Gorj;
  • 20 angajați din autoritățile și instituțiile publice locale din județul Gorj (personal de conducere și de execuție) și instituții deconcentrate din subordinea acestora.

Pentru a fi eligibile, persoanele din grupul țintă trebuie să fie reprezentanți ai ONG-urilor, reprezentanți ai partenerilor sociali patronate și/sau sindicate, aleși locali din județul Gorj sau angajați din autoritățile și instituțiile publice locale din județul Gorj.

Activități specifice conform nevoilor reprezentanților ONG-urilor și partenerilor sociali:

  • conferința privind “Rolul sectorului ONG în societatea actuala” unde vor avea posibilitatea să interacționeze cu reprezentanții autorităților locale
  • organizarea a 2 workshop-uri de formare profesională cu tematicile: Managementul sustenabil al Organizației Nonprofit, Dezvoltare comunitară, Atragere de fonduri pentru organizațiile non-profit și Relații publice și comunicare digitală
  • participarea a 60 de persoane din GT la cursuri de formare: manager proiect, antreprenor în economia socială, specialist în prelucrarea datelor cu caracter personal etc.
  • în cadrul aceluiași GT se asigură constituirea și operationalizarea rețelei tematice GORJ CICVIC HUB care vă fi compus din minim 20 membrii ai societății civile
  • se vor constitui 5 grupuri de lucru pe următoarele tematici: Educație, Social, Dezvoltare durabilă, Cultura și Turism
  • atât în perioada de implementare cât și cea de post implementare se vor organiza minim 10 mese rotunde

Activități specifice conform nevoilor aleșilor locali și angajaților din autoritățile și instituțiile publice locale precum și instituții deconcentrate din subordinea acestora din județul Gorj:

  • conferința privind “Rolul sectorului ONG în societatea actuală” unde vor avea contact direct cu reprezentanții societății civile
  • realizarea și consolidarea relelei tematice GORJ CIVIC HUB care va fi compunsa din minim 20 membri ai societății civile
  • se vor constitui 5 grupuri de lucru pe următoarele tematici: Educație, Social, Dezvoltare durabilă, Cultura și Turism
  • atât în perioada de implementare cât și cea de post implementare se vor organiza minim 10 mese rotunde
  • A1. Management de proiect

    A2. Informare și publicitate proiect

    A2.1 Informare și publicitate proiect

    A3. Informarea, recrutarea, selectarea și monitorizarea grupului țintă

    A3.1 Informarea, recrutarea, selectarea și monitorizarea grupului țintă

    • o metodologie de selecție și monitorizare a GT realizată – CLICK AICI
    • 4 evenimente de informare organizate
    • 120 de persoane informate
    • 120 de pachete de materiale distribuite – CLICK AICI
    • 60 de persoane înscrise în grupul țintă din cadrul ONG și partenerilor sociali
    • 60 de dosare de GT întocmite

    A4. Dezvoltarea capacității partenerilor sociali și a ONG-urilor din județul Gorj

    A4.1 Organizare conferință: Rolul sectorului ONG în societatea actuală – provocări și perspective
    o conferință organizată

    • 50 persoane participante la conferință conștientizate cu privire la rolul sectorului ONG
    • 1 raport cu privire la conferință

    A4.2 Formare profesională pentru GT prin intermediul unor workshop-uri și cursuri autorizate ANC
    o metodologie de formare elaborate

    • 60 persoane din GT participante la cursuri autorizate ANC
    • 60 persoane din GT certificate ca urmare a participării la cursuri
    • 2 workshop-uri organizate
    • 60 de persoane din GT participante la workshop-uri

    A4.3 Realizarea și consolidarea rețelei tematice GORJ CIVIC HUB

    • 20 ONG-uri și parteneri sociali din județul Gorj implicați în cadrul rețelei
    • 1 protocol de constituire a rețelei tematice GORJ CIVIC HUB – CLICK AICI
    • 5 grupuri de lucru constituite
    • 10 procese verbale de ședință în urma întâlnirilor grupurilor de lucru
    • 1 raport de activitate de funcționare a parteneriatului pentru dezvoltare locală la finalizarea implementării proiectului – CLICK AICI
    • 4 acorduri/protocoale de colaborare semnate pentru transferabilitatea și multiplicarea rezultatelor proiectului la nivel local/regional/sectorial/național
    • 200 de brosuri „Harta societatii civile din judetul Gorj” realizate si distribuite – descarca brosura
  • Egalitatea de gen

    Egalitatea de gen presupune un nivel egal de vizibilitate, afirmare si participare pentru ambele sexe in toate sferele vietii publice si private. Egalitatea de gen presupune in mod specific combaterea discriminarii pe baza de origine etnica, apartenenta religioasa si existenta unei dizabilitati/boli ce poarta un stigmat social.  Prin prezentul proiect se va respecta egalitatea de gen intre femei si barbati in toate procesele de implementare a acestuia si raportat la toate persoanele care au legatura cu  proiectul – experti implicati in proiect, subcontractori, persoane apartinand institutiilor finantatoare si de coordonare a programului. Egalitatea de gen va fi respectata si in cadrul relatiilor de munca stabilite cu toti expertii angajati fie ca sunt pe termen lung sau scurt (formatori,speakeri).

    Referitor la masurile specifice ce vizeaza egalitatea sanse si de gen acestea sunt direct corelate cu activitatile proiectului: in selectarea echipei de proiect, in selectarea grupului tinta al acestuia, accesul egal la activitatile proiectului pentru GT, in selectarea furnizorilor de servicii/produse.

    Principiile enumerate mai sus au fost respectate inclusiv in etapa de elaborare a cererii de finantare si ne asumam sa le respectam pe toata durata ciclului de viata a proiectului.

    Nediscriminare

    In ceea ce priveste conceptul de nediscriminare, Declaratia Universala a Drepturilor Omului stipuleaza la art. 2: „Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si libertatile proclamate in prezenta Declaratie fara nici un fel de deosebire ca, de pilda, deosebirea de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, avere, nastere sau orice alte imprejurari.”

    Ca si masuri specifice, activitatile proiectului vor fi implementate cu respectarea principiului nediscriminarii si se vor asigura conditiile pt prevenirea oricarei forme de discriminare in procesele de selectare a echipei de proiect, a furnizorilor si a tuturor participantilor la activitatile proiectului, indiferent de etnie, sex, situatie sociala, dizabilitati sau orice alte criterii care pot fi discriminatorii.

    Principiile enumerate mai sus au fost respectate inclusiv in etapa de elaborare a cererii de finantare si ne asumam sa le respectam pe toata durata ciclului de viata a proiectului.

     Nici o categorie de personal al solicitantului nu va fi discriminat in raport cu actiunile si interventiile finantate in cadrul prezentului proiect, la fel toti expertii si toti cei interesati de activitatile proiectului.

    Accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati

    Accesibilitatea este ansamblul de masuri si lucrari de adaptare a mediului fizic, precum si a mediului informational si comunicational conform nevoilor persoanelor cu handicap, factor esential de exercitare a drepturilor si de indeplinire a obligatiilor pentru integrarea persoanelor cu handicap in societate.

     Persoanele cu dizabilitati, fie ca vor fi participanti in proiect in calitate de grup tinta, fie ca vin din mediul privat si vor fi invitati la evenimente vor fi tratati nediscriminatoriu in raport cu ceilalti participanti si interesati de activitatile proiectului.

    In cadrul tuturor evenimentelor vor fi prezentate si discutate aspecte legate de respectarea principiului nediscriminarii si asigurarii accesului persoanelor cu dizabilitati in spatiile si la activitatile derulate in cadrul proiectului.

    De asemenea, in programele de formare derulate vor exista module in care va fi aratata importanta acceptarii persoanelor cu dizabilitati in societate, adaptarea conditiilor de mediu pentru ca aceste persoane sa poata participa la activitatile proiectului si limitarea fenomenului de excluziune sociala pentru aceste categorii de persoane.

    Schimbari demografice

    Comisia Europeana a adoptat in data de 17 iunie 2020 primul sau raport de pana acum privind impactul schimbarilor demografice. Acesta prezinta factorii determinanti ai acestei schimbari pe termen lung si impactul sau in intreaga Europa. Totodata, documentul evidentiaza legaturile dintre structurile demografice, impactul crizei si capacitatea de redresare in urma acesteia.

    Raportul prezinta tendintele demografice pe termen lung din regiunile Europei: speranta de viata mai mare, rate mai scazute ale natalitatii, societati in curs de imbatranire, gospodarii de dimensiuni mai reduse si cresterea urbanizarii.

    El indica, de asemenea, scaderea ponderii Europei la nivelul populatiei mondiale, care se preconizeaza ca va reprezenta mai putin de 4 % din populatia lumii pana in 2070, potrivit site-ului CE.

    In tara noastra, schimbarile demografice sunt determinate de imbatranirea populatiei, rata scazuta a natalitatii, structuri familiale modificate si migratie.

    In cadrul proiectului, masurile de preintampinare a acestor schimbari demografice constau in dezvoltarea cresterea capacitatii si a gradului de implicare a societatii civile din judetul Gorj in promovarea dezvoltarii la nivel local prin sprijinirea implicarii in cadrul mecanismelor decizionale la nivel local si crearea unei retele tematice judetene, prin constientizarea rolului acestora de catre reprezentantii sectorului public si a partenerilor sociali, concomitent cu consolidarea capacitatii acestora, prin intermediul programelor de formare. In urma implementarii acdestor masuri, judetul Gorj va deveni un mediu propice de viata pentru cetatenii sai, reducandu-se astfel fenomenul de migratie.

    Dezvoltarea durabila

    Dezvoltarea durabila presupune asigurarea unui nivel decent de trai pentru generatia actuala, fara a neglija insa nevoile generatiilor urmatoare, asa cum a fost definita 1972 in cadrul raportului ,,Viitorul nostru comun’’ prezentat la Stockholm la Comisia Mondiala pentru Mediu si Dezvoltare.

    Dezvoltarea durabila nu inseamna numai protectia mediului, are si componenta umana si de resurse, toate fiind parte integranta a acestui concept.

    Principiul “Poluatorul plateste” stabileste raspunderea pentru prevenirea si repararea daunelor aduse mediului conform Directivei 2004/35/CE a Parlamentului European si a Consiliului Europei din 21 aprilie 2004.

    Astfel, in toate activitatile proiectului, se va tine seama de principiul dezvoltarii durabile si de prevederile OUG 195/2005 privind protectia mediului, OUG 68/2007 privind rasp de mediu si cf. HG 1403/2007 care inseamna dezvoltare integrata pusa in slujba omului si nu numai, dezvoltare de care sa beneficieze toate categoriile de populatie din tara noastra dar si generatiile viitoare.

    In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor fi incluse masuri care sa le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului dezvoltarii durabile.

    Protectia biodiversitatii

    Protejarea biodiversitatii este un obiectiv primordial la nivel de UE iar elementele care fac posibilă viaţa şi pe care se bazează sistemele noastre economice si sociale trebuiesc protejate impotriva factorilor nocivi de cele mai multe ori determinati de oameni, factori ce  contribuie la distrugerea ecosistemelor si  speciilor. 

    Activitatile din cadrul proiectului vor fi derulate respectand protejarea capitalului natural al Romaniei in zonele unde actiunile desfasurate prin proiect si de unde provin participantii, vor interveni asupra mediului. In implementarea proiectului vom lua in considerare respectarea legislatiei nationale si europene in domeniul protejarii biodiversitatii. Vor fi respectate prevederile OUG nr. 57/2007, ca parte integranta a retelei ecologice europene Natura 2000.

    In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor putea fi incluse dupa caz masuri care sa le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului biodiversitatii.

    Utilizarea eficienta a resurselor

    In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vom include dupa caz masuri care sa le creeze deprinderile specifice pentru respectarea acestui principiu. GT care participa la evenimente de informare, va beneficia de explicatii cu privire la acest principiu precum si de o serie de metode concrete de integrare a acestuia in viata de zi cu zi. In scopul incurajarii initiativelor de protectie si conservare a mediului inconjurator echipa de implementare a proiectului va folosi hartie reciclata, schimbul de informatii/documente se va face prin intermediul canalelor electronice (mail), suporturile pentru activitatile derulate in cadrul proiectului vor fi in format electronic, echipamentele IT utilizte in priect respecta cerintele de eficienta energetica, va fi creat un logo care promoveaza dezvoltarea durabila si se va incuraja utilizarea sa in corespondenta electronica.

    Atenuarea si adaptarea la schimbarile climatice

    Dimensiunea ecologica a dezvoltarii durabile este cea care pune accentul pe prezervarea mediului inconjurator, pe reducerea impactului negativ al activitatilor umane asupra acestuia si pe adaptarea la schimbarile climatice.

    In ultimele decenii procesul de dezvoltare economica si interventiile brutale ale oamenilor asupra mediului in special prin emisiile necontrolate de gaze cu efect de sera au determinat schimbari  climatice majore la nivel global care au condus  fenomenul de incalzire globala.

    Proiectul sprijina tranzitia catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon si eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor. Prin obiectivele si interventiile propuse in cadrul proiectului se va tine seama de adaptarea la schimbarile climatice din ultima perioada si se vor limita efectele generate de activitatile din proiectele de infrastructura si din orice alt domeniu poluator la nivel national.

    In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor putea fi incluse dupa caz masuri care sa ii ajute sa constientizeze ca orice activitate poate genera efecte negative pentru mediu si masurile de remediere sunt dificile si costisitoare pentru firma in sine si pentru comunitate.

    Rezilienta la dezastre

    Obiectivele specifice ale art. 196 din Tratatul privind Funtionarea UE include: asigurarea unui nivel ridicat de protectie impotriva dezastrelor prin prevenirea sau reducerea efectelor acestora si prin promovarea unei culturi a prevenirii; optimizarea pregatirii si capacitatii de raspuns ale Uniunii in caz de dezastre; facilitarea interventiilor de urgenta rapide si eficiente in caz de dezastre majore. In plus, prin sprijinirea si promovarea masurilor de prevenire a dezastrelor, politica UE in materie de protectie civila ar reduce costurile suportate de economia UE in caz de dezastre si, in consecinta, ar diminua obstacolele care afecteaza cresterea economica. In acest context la nivelul grupului de lucru privind manag situatiilor de urgenta actiunile vor fi circumscrise astfel: prevenirea situatiilor de urgenta;  pregatirea pentru situatii de urgenta a personalului din cadrul Sist. Nat. de Manag. al Situatiilor de Urgenta si pregatirea populatiei in vederea crearii unei natiuni reziliente in fata dezastrelor; gestionarea consecintelor situatiilor de urgenta trebuie sa aiba in vedere o abordare integrata, echilibrata pe doua principii: responsabilitatea nationala si solidaritatea in cadrul UE.

    Si in cazul proiectului toate principiile enumerate mai sus vor fi respectate, iar cu prilejul oricarui activitati care permite acest lucru din proiect participantii vor fi informati de responsabilitatile ce le revin lor in raport cu probleme de acest gen ce se pot petrece in organizatiile pe care le conduc si in comunitatile in care traiesc.